17 List

Orzechy, kasztany, migdały pod lupą

Bakalie, w tym przede wszystkim orzechy, migdały, kasztany uchodziły za symbol szczęścia, powodzenia, ale i mądrości. Nie bez powodu były przysmakiem ludzi wykształconych, mędrców i intelektualistów. Aktualnie, choć szeroko dostępne, w dalszym ciągu stanowią główny dodatek do potraw i ciast typowo świątecznych. Są więc zarezerwowane na specjalne okazje, stanowią swego rodzaju przysmak, na który nie każdy i nie zawsze może sobie pozwolić. Stanowią bogaty dodatek do dań nie tylko ze względu na ich wysoką cenę, ale również ze względu na wartości odżywcze, jakie zawierają. Posiadają ich całe mnóstwo! Warto więc pokusić się by wprowadzić je na stałe do swojego menu. Bez wątpienia, wróci nam się ta inwestycja z nawiązką. Zdrowie i uroda gwarantowane!

Zdolności obniżające poziom cukru i cholesterolu LDL

Najbardziej charakterystyczne dla orzechów jest fakt, że… zawierają na prawdę spore ilości tłuszczu! W związku z czym stanowią zagrożenie dla sylwetki miłośników tych łakoci. Trzeba jadać je więc z umiarem. Dla podkreślenia ich walorów, warto wspomnieć, że zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które mają właściwości przeciwzakrzepowe, ale również obniżające „zły” cholesterol we krwi. Najwięcej tłuszczu jest w orzechach brazylijskich. To właśnie te są również świetnym źródłem selenu, których spożycie ocenia się na jeden dziennie. Tyle wystarczy dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Duże ilości tłuszczu znajdziemy również w orzechach makadamia, pistacjowych, nerkowca, a także migdałach. Stąd też orzechy coraz częściej można odnaleźć na półce sklepowej w postaci olejów tłoczonych na zimno. Co istotne, nadają się one tylko i wyłącznie do spożycia na zimno.  Podgrzewanie, smażenie na nich będzie bardzo dużym błędem, ponieważ ich temperatura spalania jest bardzo niska, a w efekcie takiej obróbki cieplnej powstają niebezpieczne dla zdrowia izomery trans kwasów tłuszczowych.

Orzechy a wartości odżywcze

Poza wyżej wspomnianą wysoką zawartością tłuszczu, orzechy zawierają również spore ilości białka, błonnika oraz witaminy z grupy E oraz z grupy B. Jedzenie ich wzmacnia w znacznym stopniu układ nerwowy oraz układ krążenia, wpływa korzystnie na pracę mózgu, wspomaga procesy poznawcze, koncentrację, a ponadto zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2, zawału serca, udaru mózgu, a także niektórych nowotworów. Orzechy zawierają również cenne minerały takie jak magnez, potas, wapń, fosfor, magnez czy żelazo. Każdy rodzaj orzecha zawiera je w innej ilości, ale na pewno jest to bomba witaminowa, po którą warto sięgać systematycznie. Już ok. 30 g orzechów lub migdałów zaspokoi dobowe zapotrzebowanie organizmu na witaminę E oraz magnez.

Wszystko wymienione właściwości powodują, że orzechy stoją również na czele w armii przeciw depresji. Okazuje się, że mogą uchronić przed napadami złego nastroju, smutku i chandry. Tym bardziej warto po nie sięgać w okresie jesienno-zimowym, kiedy to naturalnie spada nam poziom endorfin, wywołanych niewystarczającą produkcją witaminy D.

Ekstra rarytas - kasztan jadalny

Kasztany są jadalnymi nasionami charakterystycznej odmiany kasztanowca. Swoim wyglądem przypominają orzechy, w smaku są jednak słodkie aniżeli neutralne. Przede wszystkim kasztany różnią się od orzechów swoją lekkostrawnością. Nie zawierają takich dużych ilości tłuszczu, choć też, poprzez zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, mają zdolność obniżania „złego” cholesterolu. Świeże nadają się do bezpośredniego spożycia, natomiast zasuszone wymagają odpowiedniego przygotowania. Na pewno warto wspomnieć, że poprzez zawartość escyny, kasztany jadalne mają działanie uszczelniające naczynia krwionośne. To może zmniejszyć obrzęki czy dolegliwości związane z żylakami.  Spożywając kasztany wzmacniamy naszą odporność i zapobiegamy infekcjom, a poprzez wysoką zawartość potasu, są idealnym jego źródłem dla sportowców.

Migdały „królem orzechów”

Uznaje się, że nasiona migdałowca to najszlachetniejsze z orzechów, dlatego nadaje się im tytuł „króla orzechów”. Sprzedawane są w przeróżnej postaci - w całości (ze skórką lub bez), w postaci płatków lub słupków, a także mielone czy nawet w łupinach. Migdały mają jedną z wyższych zawartość białka spośród wszystkich bakalii, bo stanowi ono aż ponad 20% (więcej protein wśród orzechów mają tylko fistaszki). Są bogatym źródłem magnezu, który chroni przed stresem i fosforu. Pewnie dlatego w chwilach napięcia nerwowego polecane jest picie mleczka migdałowego, które można przygotować poprzez zmielenie drobno migdałów i rozcieńczenie ich w wodzie. Warto też po nie sięgać ze względu na najwyższą wśród orzechów zawartość witaminy B2 i witaminy E - niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania skóry, zwiększającej ochotę na seks i opóźniającej procesy starzenia.

Orzechy to żywność, którą bez wątpienia warto włączyć do diety na stałe. Nie tylko dostarczają cennych wartości odżywczych, ale również posiadają walory smakowe, które potwierdzają ich wyjątkowość. Miłośnicy orzechów muszą jednak liczyć się z ich kalorycznością i starać się przy ich spożyciu nie przekraczać dziennego zapotrzebowania energetycznego. Mogą przyprawić nas o niechciane dodatkowe kilogramy, a każdy kolejny stanowi obciążenie dla naszego organizmu.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ